Saturday, May 19, 2012

Resepi Begedil

Dah lama sebenarnya nak wat resepi begedil ni ... tapi cam terseliuh jek jari jemari ni menaip posting yang lain ... hahaha ... hari ni tak de seliuh-seliuh ... nak buat jugak resepi begedil ni ... favorite aku ni ... kalau makan soto mesti nak ada begedil ... tak sah tanpanya ... hehe ... kekadang tu .... kuah sup dah abis .. begedilnya makan dengan sos cili ... hahaha ... buleh aje la .. janji sedap ... jadi, jom layan resepi begedil ...

Begedil

Bahan-bahan :
  • Kentang - di rebus hingga empuk
  • Daging - direbus dan diracik kecik-kecik (supaya senang proses menghancurkan daging)
  • Daun Sup - di racik halus
  • Bawang merah 
  • Bawang putih 
  • Lada hitam
  • Garam dan serbuk perasa secukup rasa
  • Tepung gandum - untuk memudahkan pembentukan begedil
  • Telur 
  • Minyak untuk mengoreng begedil
Cara membuat :
  • Kentang yang telah di rebus tadi, dibuang kulit dan di lecek hingga hancur lumat (aku tumbuk kentang tu dengan lesung batu)
  • Setelah siap melenyek kentang, ketepikan sebentar
  • Tumbuk lumat lada hitam dan campurkan dalam kentang yang di lenyek tadi
  • Tumbuk juga bawang merah dan bawang putih
  • Setelah lumat, campurkan juga dalam kentang tadi
  • Daging tadi ditumbuk hingga hancur (kalau guna daging biasa, kalau guna daging hancur tidak perlu di tumbuk)
  • Setelah daging lumat, masukkan dalam kentang tadi
  • Masukkan garam dan serbuk perasa secukupnya
  • Masukkan juga daun sup yang dipotong halus tadi
  • Gaulkan semua bahan hingga sebati
  • Rasakan masinnya
  • Kalau dohnya terlalu lembik letakkan tepung gandum 
  • Uli lagi hingga doh menjadi sedikit kental
  • Ambil loyang, sapukan permukaan loyang dengan tepung gandum (supaya doh yang telah dibentuk tidak melekat pada loyang
  • Ambil sedikit doh dan buat bulat seperti bebola
  • Leperkan doh tadi dan letak dalam loyang yang telah disediakan
  • Ulangi proses membentuk begedil hingga habis doh
  • Pecahkan telur dalam mangkuk dan pukul telur sehingga kembang
  • Panaskan minyak dalam kuali
  • Celup doh begedil yang telah dibentuk tadi dalam telur
  • Goreng begedil hingga keperangan 
  • Dah pun siap ... mudah kannnn

3 comments:

Sky Before Pinky said...

uhmm..sedap...sedap..saya pun suke makan bergedil..hehe... dulu slalu wat byk2 letak dlm peti ais..nak makan goreng ja.. wat byk sbb sehari je dah habis..hihik

aznanie said...

salam sky before pinky ...

akak pun wat cam tu jugak .. sebab nak buat tu rumit sikit .. tu yg buat begedil frozen tu ... nak makan baru celup telur dan goreng ... nyum .. nyum .. enak di makan begitu saja .. hehe
thanks ya sudi singgah blog akak ..

Anonymous said...

salam
tadi saya cari resepi buat soto..tjumpa pulak resepi begedil akak ni..teros rasa mcm nak buat..sebelum ni klau makn soto xpenah pon nk buat2 begedil ni..tp bila dah buat guna resepi akak ni,,sedap sangat ;)..hihihi

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...